Waarvoor helpt bekkenfysiotherapie?

Voor onder andere onderstaande bekkenklachten kunt u terecht bij de bekkenfysiotherapeute:

• Ongewild verlies van urine en/of ontlasting
  • Niet te onderdrukken aandrang om te plassen en/of te ontlasten
  • Moeizaam kwijt kunnen van ontlasting
  • Verzakkingen van blaas, baarmoeder of darmen
  • Pijn in de onderbuik, lies, rond de anus of de geslachtsdelen
  • Pijn bij gemeenschap, als de klachten samenhangen met de bekkenbodem
  • Begeleiding bij operaties in de onderbuik
  • Bekkenpijn in de periode rond en na de zwangerschap en bevalling

Wat is de NIMOC methode?

Dit is de afkorting van Non-Invasive Mobilization of the Coccyx. Dit is een uitwendige behandeling om het stuitje recht te zetten, door een milde beweging. Deze mobilisatie wordt in zit uitgevoerd en is bijna nooit pijnlijk of belastend voor de patiënt.

Vaak heeft men al jarenlang klachten bijvoorbeeld door een val of bevalling. De bekkenfysiotherapeut ziet tijdens onderzoek regelmatig een standsafwijking van het stuitje ten opzichte van het heiligbeen. Door de NIMOC methode kan deze stand hersteld worden.

Na deze mobilisatie wordt vaak gelijk een verschil in pijn gevoeld tijdens zitten, lopen en opstaan. Deze behandeling wordt gecombineerd met triggerpointbehandeling, dit zijn punten of knopen in de spieren die erg pijnlijk zijn. Deze worden behandeld door druk te geven op deze punten.

Het komt voor dat patiënten met ernstige klachten, die al jaren aanwezig zijn na de NIMOC methode veel minder klachten hebben of zelfs klachtenvrij zijn.

Maak nu een afspraak!