De 7 meest voorkomende klachten bij fibromyalgie

13-07-2018

U krijgt de diagnose fibromyalgie, veel verschillende klachten en elke keer weer net even anders. Wat kunt u verwachten en misschien nog wel belangrijker, wat nu? Kunnen de klachten behandeld worden? En hoe dan? Lees verder in onze nieuwste blog!

De 7 meest voorkomende klachten bij fibromyalgie

En (hoe) kunnen ze worden behandeld?

Fibromyalgie. Letterlijk: ''pijn in de weke delen''. Met weke delen bedoelen we alle weefsels onder de huid die zich rond de organen en de botten en in de ruimtes daartussen bevinden. Het gaat om spieren, pezen en gewrichtskapsels, maar ook om al het ondersteunende vet- en bindweefsel.

Maar hoe ontstaat die pijn? Daar kan ik heel kort over zijn. Dat weten we namelijk niet. In het lichaam van iemand met fibromyalgie zal niks worden aangetroffen dat bewijst dat iemand de ziekte heeft. Het wordt daarom ook wel een ''uitsluitingsziekte'' genoemd. Dit betekent dat u de diagnose fibromyalgie krijgt wanneer alle andere mogelijke aandoeningen die wél kunnen worden aangetoond (zoals spierreuma of reumatoïde artritis), zijn uitgesloten. U kunt zich dus misschien wel voorstellen dat de ziekte erg moeilijk vast te stellen is.

Daar komt nog bij dat geen twee mensen met fibromyalgie hetzelfde zijn. Bij ieder individu komt de ziekte weer anders tot uiting. Er zijn echter wel een aantal klachten die bij een groot deel van de mensen met fibromyalgie voorkomen. Deze zullen we hieronder bespreken, van zeer vaak voorkomend tot iets minder vaak voorkomend.

1. Pijn

Het overgrote deel van de mensen met fibromyalgie zullen pijn als één van de voornaamste klachten aanwijzen. De pijn kan in het hele lichaam voorkomen, voornamelijk in de spieren, rond de gewrichten en bij de aanhechtingen op de botten (de pezen). De pijn is vaak zeurend, maar kan ook brandend of stekend zijn. De klachten beginnen vaak in de rug, de nek of bij de schouders maar kunnen zich gedurende de tijd uitbreiden. Ze kunnen dan bijvoorbeeld ook pijn ervaren bij de heup(en) of aan de binnenzijde van de knie(ën). Vaak ervaren mensen met fibromyalgie hun pijnklachten als erg wisselvallig, waarbij ze betere en slechtere periodes hebben en waarbij ze bij wijze van spreken de ene week pijn in hun schouders hebben en de andere week bij hun heupen.

Pijnklachten kunnen op diverse plaatsen optreden bij fibromyalgie

2. Chronische vermoeidheid

Naast pijn is ook vermoeidheid een klacht die zeer vaak genoemd wordt door mensen met fibromyalgie.  Soms vinden mensen de vermoeidheid zelfs nog vervelender dan de pijn, omdat je er heel weinig tegen kunt doen. Door de pijn worden mensen met fibromyalgie 's nachts vaak wakker, waardoor ze ook geen goede nachtrust krijgen. Als gevolg hiervan zijn ze overdag vaak minder productief en moeten ze meer rust pakken tussendoor.

Vermoeidheid is een veel voorkomende klacht bij fibromyalgie

3. Stijfheid

Veel mensen met fibromyalgie ervaren met name 's ochtends dat ze erg stijf zijn. Ze moeten dan echt even op gang komen, maar het lichaam wordt weer soepeler wanneer ze eenmaal in beweging zijn. Soortgelijke stijfheid kan ervaren worden wanneer iemand lang in dezelfde houding heeft gezeten of gestaan. Vaak merken mensen met fibromyalgie dat regelmatig bewegen prettig is. We hebben het dan wel over bewegen met lage intensiteit, zoals een klein stukje wandelen. Te zware belasting kan juist voor een toename van pijn, stijfheid en vermoeidheid zorgen.

4. Slaapproblemen

Ruim de helft van de mensen met fibromyalgie heeft slaapproblemen. Zoals eerder gezegd kan pijn ervoor zorgen dat het niet lukt om de hele nacht aan één stuk door te slapen. Ook kunnen de lichamelijke klachten en de beperkingen in het dagelijks leven ervoor zorgen dat mensen in bed nog lang liggen te piekeren en moeilijk tot rust kunnen komen.

5. Temperatuurgevoeligheid

Veel mensen met fibromyalgie ervaren dat hun klachten toenemen bij temperatuurswisselingen. Vooral met wisselvallig weer waarbij het dan weer warm en dan weer koud is, worden de klachten erger.

6. Concentratiestoornissen

Ook concentratiestoornissen komen regelmatig voor bij mensen met fibromyalgie. Het kan moeilijk zijn om voor langere tijd ergens op te focussen, uit de woorden te komen en/of dingen te onthouden. Dit heeft ook te maken met de vermoeidheid. Gedurende de dag wordt de vermoeidheid erger en daarmee ook de problemen met de concentratie.

Concentratieproblemen kunnen voorkomen bij fibromyalgie

7. Darmklachten

Tot slot komen ook darmklachten bij iets meer dan de helft van alle mensen met fibromyalgie voor. Deze klachten zijn meestal vrij wisselend. Er kan sprake zijn van diarree, maar ook van obstipatie en bijbehorende krampen. Vaak is er geen oorzaak aan te wijzen voor de wisseling in klachten.

Ook darmklachten kunnen voorkomen bij fibromyalgie

Maar dat is nog niet alles..

Andere klachten die kunnen voorkomen bij fibromyalgie maar die in onderzoek bij minder dan de helft van de mensen met fibromyalgie aanwezig waren, zijn: gevoelloosheid/tintelingen, chronische hoofdpijn en depressieve gevoelens en angsten.

U krijgt de diagnose fibromyalgie, wat nu?

Helaas kan de ziekte fibromyalgie (nog) niet genezen worden. Wel kunnen de klachten relatief onder controle worden gehouden met behulp van fysiotherapie, beweging en eventueel pijnmedicatie. De fysiotherapeut kan massagetechnieken inzetten om de pijnlijke punten in de spieren op te zoeken en de spierspanning te verlagen. Ook kan de fysiotherapeut adviezen geven ten aanzien van een goede lichaamshouding en kan hij of zij begeleiding geven bij het trainen van de spieren en het soepel houden van de gewrichten door middel van beweging. Als u moeite hebt om de situatie te accepteren en om te gaan met de ziekte, kan bijvoorbeeld een maatschappelijk werker of en psycholoog u daarbij helpen.

Massage kan helpen de spieren te onspannen Hulp bij de juiste oefeningen kan heel goed zijn bij fybromyalgie

Juist omdat de klachten bij fibromyalgie per persoon zo sterk kunnen verschillen, zal de behandeling er bij iedereen weer anders uit zien. Het belangrijkste is dat u zelf de touwtjes weer in handen krijgt doordat u weet hoe u het beste om kunt gaan met de klachten om zo goed mogelijk te kunnen functioneren in uw dagelijks leven!

Wij zouden het fijn vinden als u dit artikel wilt delen via social media, alvast bedankt!

Heeft u een vraag aan een fysiotherapeut?

Geheel vrijblijvend kunnen wij antwoord geven op uw vraag, vul onderstaand formulier in en op werkdagen ontvangt u binnen 24 uur een reactie.

Klik HIER! om uw vraag aan onze fysiotherapeut te stellen!

Liever direct een afspraak fysiotherapie maken?

Onze fysiotherapeuten werken in Heerenveen en in Tuk (Steenwijk). Vul onderstaand formulier in en op werkdagen wordt u dezelfde dag nog terug gebeld voor een afspraak.