Diagnose: slijmbeursontsteking

03-09-2019

U loopt de spreekkamer van uw huisarts uit, langs de balie, naar buiten en stapt op uw fiets. Op weg naar huis passeert alles wat daar in die spreekkamer gezegd is nog een keer de revue. De huisarts had het over een ontsteking... in de slijmbeurs? Joost mag weten wat dat nou weer voor ding is. Het is in ieder geval te hopen dat die ontstekingsremmers die u meteen bij de apotheek kon ophalen hun werk doen, want u krijgt onderhand een chronisch pesthumeur van deze constante, niet te negeren pijn. Thuis maar even googlen op ''slijmbeursontsteking''.

Wat is een slijmbeurs precies?

Want wat is een slijmbeursontsteking nou eigenlijk en hoe ontstaat het? Om dit te snappen moeten we eerst begrijpen wat een slijmbeurs überhaupt is. Sommige mensen denken hierbij gelijk aan de schouder, omdat slijmbeursontsteking vaak in de schouder voorkomt. Slijmbeurzen zitten echter door het hele lichaam. Het zijn een soort kleine kussentjes die gevuld zijn met vocht (een ''slijmerige'' vloeistof). Ze kunnen zich tussen de huid en het bot bevinden, maar meestal zitten ze tussen spieren/pezen en bot. De slijmbeurs zorgt ervoor dat de spieren soepel kunnen aanspannen en ontspannen. Zonder slijmbeurs zouden de spieren langs het bot gaan schuren. Op onderstaande afbeelding kunt u zien welke slijmbeurzen (roodgekleurd) er in dit geval rondom het kniegewricht bestaan. U ziet dat de slijmbeurzen tegen het bot aan liggen als een soort tussenlaagje tussen bot en spier/pees of bot en huid.

Een ontstoken slijmbeurs

Zo'n slijmbeurs kan ontstoken raken. Er wordt dan extra vocht aangemaakt, waardoor de slijmbeurs opzwelt. Van buitenaf is dit soms te zien als een soort bult, als het gaat om een slijmbeurs die oppervlakkig gelegen is. Bewegen is vaak pijnlijk, net als drukken op de slijmbeurs. Omdat er sprake is van een ontsteking, kunt u tevens last hebben van nachtelijke pijn. De meeste slijmbeursontstekingen komen voor in de schouder, elleboog, heup, knie en enkel.

Overbelasting, veelal de grote boosdoener!

Meestal is een vorm van overbelasting de oorzaak van de slijmbeursontsteking. U loopt een verhoogd risico op een ontsteking wanneer u plotseling lang achter elkaar een bepaalde activiteit uitvoert die u normaal nooit doet, zoals een hele dag bovenhands muren verven of uren achter elkaar op de knieën op de grond zitten om een vloer te leggen. Samengevat zijn dit situaties waarin er óf een langdurige rechtstreekse druk op de slijmbeurs wordt uitgeoefend óf het gewricht waar de slijmbeurs zich bevindt gedurende langere tijd zwaar wordt belast. Een slijmbeursontsteking in de heup treedt bijvoorbeeld vaak op bij hardlopers. Zij hebben een grotere kans op het oplopen van een ontsteking als ze in één keer weer 10 kilometer willen rennen na een paar maanden niet te hebben hardgelopen. Vaak beginnen de klachten dan de volgende dag. Ze kunnen in korte tijd snel verergeren! Een slijmbeursontsteking kan ook acuut ontstaan na een harde val.

Slijmbeursontsteking bij de oudere mens

Bij oudere mensen kan een slijmbeursontsteking ook zonder de hiervoor genoemde oorzaken ontstaan. Zoals u ook in mijn blog 'Een peesscheur, en nu?' hebt kunnen lezen, kennen pezen namelijk een natuurlijk degeneratieproces naarmate de leeftijd toeneemt. Dat betekent dat pezen met de leeftijd ietwat afnemen in kwaliteit, daardoor kwetsbaarder zijn en eerder geblesseerd raken. Omdat er sneller kleine scheurtjes ontstaan in oudere pezen, ontstaat er een enigszins ruw peesoppervlak. De pezen bewegen met dit ruwe oppervlak langs de slijmbeurs, waardoor deze geïrriteerd en op den duur ontstoken kan raken.

Relatieve rust

Wanneer er een slijmbeursontsteking is vastgesteld, is rust erg belangrijk. Het weefsel is geïrriteerd geraakt en zal niet tot rust komen als het continu weer opnieuw geprikkeld wordt door een zware belasting. Vermijd algehele rust: probeer het gewricht wel in beweging te houden om gewrichtsstijfheid te voorkomen. Voor een goed herstelproces is het wel aan te raden om relatief zware activiteiten even te vermijden. In het geval van een slijmbeursontsteking in de schouder of elleboog betekent dit dat het even niet verstandig is om zware objecten op te tillen of bovenhands werk te doen. Bij een ontsteking in de onderste extremiteit (heup/knie/enkel) moet u denken aan tijdelijk stoppen met hardlopen en niet teveel traplopen.

Let op bij medicatie

De huisarts zal bij het vaststellen van een slijmbeursontsteking in de meeste gevallen ontstekingsremmende medicatie voorschrijven. Pas hier wel mee op! De medicatie kan de pijn flink verminderen, maar dat betekent niet dat het weefsel ook onmiddellijk weer helemaal hersteld is. Wees dus niet overmoedig en geef het weefsel nog wat (relatieve) rust. De huisarts kan er bij heftige of langdurige klachten ook voor kiezen een injectie met cortico-steroïden te geven. Hierbij komt de pijn vaak (niet altijd!) helaas wel weer terug zodra de injectie is uitgewerkt. Een fysiotherapeut kan u verder helpen de pijn te verminderen, de mobiliteit weer te normaliseren en eventueel de spieren rondom de ontstoken slijmbeurs te versterken om te voorkomen dat klachten in de toekomst terugkeren.

Mocht u nu in bovenstaande situatie terechtkomen, dan kunt u vanaf nu heel deskundig meepraten met de huisarts als de diagnose 'slijmbeursontsteking' wordt gesteld! Geen waas van vraagtekens meer om u heen in de spreekkamer (en ver daarbuiten nog), geen gegoogle meer. Graag gedaan.

Hulp nodig?

Heeft u last van een slijmbeursontsteking en hulp nodig van een fysiotherapeut?

Neem dan contact met ons op. Fysiotherapie HIER! heeft een locatie in Tuk (Steenwijk) en Heerenveen. Onze deskundige therapeuten helpen u graag met het verminderen van uw klachten. Vul uw gegevens in op onderstaand formulier en u wordt dezelfde werkdag nog teruggebeld voor een afspraak of informatie:

Alleen een vraag voor één van onze fysiotherapeuten? Ook dat is mogelijk, op werkdagen ontvang u binnen 24 een reactie.

Stel HIER! uw vraag aan één van onze fysiotherapeuten

Bron afbeelding: https://www.fysiotherapie4all.nl/klachten/aandoeningen/item/slijmbeursontsteking-knie

Meer lezen?

Wellicht is dit ook interessant voor u:

Gewrichtspijn, hoe zit dat nou?

Tenniselleboog

Een peesscheur, en nu?

Dit artikel delen via Social Media? Dat kan via onderstaande link: