Etalagebenen, hoe nu verder?

18-01-2019

Leven met Claudicatio intermittens (''etalagebenen'')

U loopt door de stad. Een paar honderd meter gelopen, maar poeh.. Wat een pijn in die kuiten. Even doorbijten. Nog honderd meter te gaan tot de winkel waar u laatst zo'n leuke trui had zien hangen. Hopelijk hangt hij er nog in uw maat... Au. De pijn wordt nu wel heel intens. U kunt geen stap meer zetten. Dan maar even bij deze andere winkel in de etalage kijken. Eigenlijk helemaal geen leuke winkel, normaal gesproken had u de etalage geen blik waardig gegund. Maar ja, misschien zakt de pijn dan wat weg...

Herkenbaar? De kans is groot dat het hier om etalagebenen gaat. Dit is de volksterm voor wat in medische termen claudicatio intermittens wordt genoemd. Er is sprake van zogenaamd 'perifeer arterieel vaatlijden'.

Waardoor ontstaat de pijn eigenlijk?

Perfifeer arterieel vaatlijden betekent dat de slagaders in de benen zijn aangedaan. Deze slagaders zijn vernauwd, waardoor er te weinig zuurstof naar de spieren wordt aangevoerd. Tijdens inspanning  gaat de hartslag omhoog en hebben de spieren meer zuurstof nodig dan in rust. Die zuurstof kunnen de spieren op dat moment niet in voldoende mate toegediend krijgen, waardoor er een krampachtige pijn en soms een doof gevoel in de benen ontstaat. Meestal voelen patiënten met claudicatio intermittens de pijn vooral in hun kuiten, maar het kan ook voorkomen dat de pijn in de bovenbenen of de bilspieren gevoeld wordt. De enige manier om de pijn te laten afnemen, is helemaal stoppen met de inspanning. Als u stopt met lopen en dus stil staat, trekt de pijn weer langzaam uit de benen weg. Dit wegtrekken van de pijn is vaak ook erg pijnlijk. Het verschilt per persoon hoelang het duurt voordat de pijn weer is weggetrokken en er dus weer doorgelopen kan worden. Dit is afhankelijk van de mate van vernauwing in de slagaders.

Verkalking slagaders bij etalagebenen

Wat zijn etalagebenen (claudicatio intermittens)?

Etalagebenen ontstaan door slagaderverkalking. De wanden van de slagaders worden dikker en ruwer, waardoor het bloed langzamer gaat stromen en er onvoldoende zuurstof bij de spieren terecht komt. Slagaderverkalking is in principe ouderdomsgerelateerd. Mensen krijgen er vaak pas op latere leeftijd last van, omdat het in een geleidelijk proces ontstaat. Er zijn echter wel een aantal factoren die de kans op (verergering van) slagaderverkalking aanzienlijk vergroten. We hebben het hier over roken, een te hoog cholesterolgehalte (door bijvoorbeeld ongezonde voeding), onvoldoende lichaamsbeweging, hoge bloeddruk en diabetes mellitus. Wanneer de binnenwand van de slagaders ruw en beschadigd is, blijven vette stoffen in het bloed zoals cholesterol sneller aan de wand plakken. Hierdoor ontstaan er verdikkingen die het bloedvat versmallen. Dat de pijnklachten in de benen tot uiting komen, wil overigens niet zeggen dat alleen de slagaders in de benen vernauwd zijn. We kijken hierbij naar het hele lichaam als één 'systeem' waarbinnen alle onderdelen met elkaar verbonden zijn en samenwerken. Er kan ook sprake zijn van verkalking in bloedvaten op andere plekken in het lichaam, zoals in de kransslagaders die het hart van bloed voorzien.

Welke behandeling is er mogelijk bij etalagebenen?

Voor de patiënt met etalagebenen bestaat de behandeling uit twee componenten, namelijk het cardiovasculair risicomanagement en de symptomatische behandeling.

Cardiovasculair risicomanagement

Het cardiovasculair risicomanagement is in handen van de huisarts. Hij of zij richt zich met behulp van medicatie, adequate regulering van eventueel aanwezige diabetes mellitus en/of hoge bloeddruk en leefstijladviezen op het voorkómen van een hart- of herseninfarct of vroegtijdig overlijden.

Symptomatische behandeling

Bij de symptomatische behandeling komen wij als fysiotherapeuten in beeld. De fysiotherapeutische behandeling bestaat uit looptraining onder toezicht en aanvullende krachtoefeningen. De training is gericht op het verminderen van pijnklachten en beperkingen in de loopafstand, het verbeteren van uithoudingsvermogen en spierkracht en het stimuleren van een verantwoorde leefstijl. De pijnklachten bij etalagebenen leiden namelijk veelvuldig tot een verminderd uithoudingsvermogen doordat u simpelweg minder loopt vanwege de pijn en dus minder beweging krijgt. Hierdoor neemt ook de spierkracht in het onderste gedeelte van uw lichaam af.

We gebruiken de oefenzaal om kracht en conditie te trainen

Looptraining is effectief bij claudicatio intermittens (etalagebenen)

Gesuperviseerde looptraining is bewezen effectief in het verminderen van pijn, het verhogen van de maximale en functionele loopafstand en het verbeteren van de kwaliteit van leven. Ook zijn er aanwijzingen voor een positief effect op de levensverwachting door afname van het aantal hart- en herseninfarcten. Wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat een invasieve behandeling (dotteren, eventueel in combinatie met een stent, of een bypass operatie)  tot dezelfde verbetering in loopafstand leidt als gesuperviseerde looptraining, maar wel met een grotere kans op complicaties en hogere kosten gepaard gaat. Conservatieve therapie krijgt daarom altijd eerst een kans!

Hulp nodig?

Heeft u de diagnose etalagebenen gekregen of herkent u zichzelf in bovenstaand verhaal?

Neem dan contact op met een fysiotherapeut. Fysiotherapie HIER! heeft een locatie in Tuk (Steenwijk) en Heerenveen. Onze deskundige therapeuten helpen u graag met het verminderen van uw klachten. Vul uw gegevens in op onderstaand formulier en u wordt dezelfde werkdag nog teruggebeld voor een afspraak of informatie:

Alleen een vraag stellen aan één van onze fysiotherapeuten? Ook dat is mogelijk, op werkdagen ontvangt u binnen 24 uur een reactie.

Stel HIER! uw vraag aan één van onze fysiotherapeuten

Meer lezen?

Lees dan ook 1 of meerdere van onderstaande blogs:

Even patiënt in plaats van fysiotherapeut, over pijn op de borst

Ik heb COPD, en nu?

Vergoeding COPD uit de basisverzekering bij Fysiotherapie HIER!

Fysiotherapie aan huis nodig?

Bronnen:

Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie. Fysiotherapie bij claudicatio intermittens.  Bereikbaar via: https://www.kngf.nl/binaries/content/assets/kngf/onbeveiligd/vakgebied/factsheets/kngf_factsheet_ci_def.pdf

Dit artikel delen via Social Media? Dat kan via onderstaande link: