Gewrichtspijn, hoe zit dat nou?

16-11-2018

Pijn in de gewrichten, voor iedereen wel eens herkenbaar. Dit kan vele oorzaken hebben, van een verstuiking tot artrose, van overbelasting tot een ontsteking. Maar wat kun je er aan doen om de pijn te verminderen? Lees er meer over in deze blog!

Wanneer uw gewrichten even of voor langere tijd niet doen wat ze moeten doen...

Botten en kraakbeen

Botten vormen verbindingen, welke ervoor zorgen dat we kunnen bewegen. Zo vormen het dijbeen, het scheenbeen, het kuitbeen en de knieschijf samen het kniegewricht en vormen het opperarmbeen, het spaakbeen en de ellepijp samen de elleboog. Gewrichten zitten dus in uw hele lichaam. Meestal is het uiteinde van ieder bot bedekt met een laagje kraakbeen. Dit kraakbeen beschermt de botten en zorgt ervoor dat de botten soepel langs elkaar kunnen bewegen.

Het gewrichtskapsel, ligamenten en meer...

Om ieder gewricht zit een laagje bindweefsel dat we het gewrichtskapsel noemen. Het gewrichtskapsel zorgt onder andere voor het ''smeren'' van het gewricht met gewrichtsvloeistof. Naast het kraakbeen en het gewrichtskapsel zitten er in sommige gewrichten ook nog andere structuren die de botten beschermen en ervoor zorgen dat het gewricht soepel en stabiel kan bewegen. Denkt u bijvoorbeeld eens aan de meniscus in de knie en de slijmbeurs in de schouder.

Tot slot heeft ieder gewricht ook een aantal banden (ligamenten) die er voor zorgen dat de botten binnen het gewricht bij elkaar blijven. Deze banden kunnen zware krachten opvangen, maar kunnen in geval van een extreme kracht zoals een harde klap of een snelle draaibeweging ook in- of afscheuren.

Spieren en pezen maken beweging mogelijk

Gewrichten werken samen met spieren en pezen om beweging mogelijk te maken. In beweging kunnen er klachten aan spieren en pezen ontstaan, bijvoorbeeld door spierscheuring, overbelasting of juist door onvoldoende spierkracht van een specifieke spier(groep) (zie daarvoor onze blog Een peesschede, en nu?).

Gewrichtsklachten

U kunt u nu misschien wel voorstellen dat er net zoals spier- en peesklachten, ook zoiets als gewrichtsklachten bestaat. Gewrichtsklachten kunnen heel acuut ontstaan. Zo ontstaat er pijn aan uw enkel wanneer u hier doorheen zwikt en gaat de knie pijn doen als u deze verdraait. Met de juiste maatregelen, waaronder rust, en eventueel fysiotherapie zal de pijn dan weer verdwijnen. Vaak zijn gewrichtsklachten echter langdurig aanwezig. Er kan dan sprake zijn van een reumatische aandoening, een ontsteking of artrose.

Kortom, mogelijke oorzaken van gewrichtspijn zijn:

* Verstuiking:

Verrekking of (gedeeltelijke of gehele) scheuring van de banden rond het gewricht door het maken van een ''verkeerde'' beweging, bijvoorbeeld wanneer de enkel naar binnen klapt. (Lees voor meer informatie onze blog Fysiotherapie bij acuut enkelletsel en Functionele instabiliteit van de enkel, en nu?)

* Artrose:

Verlies van (kwaliteit van) kraakbeen aan het uiteinde van de botten. Het gewricht kan minder goed krachten opvangen en de botten bewegen minder soepel langs elkaar. Dit leidt tot pijn en gewrichtsstijfheid. Risicofactoren voor het ontstaan van artrose zijn onder andere zwaar lichamelijk werk, eerdere botbreuken of sportblessures, overgewicht en de aanwezigheid van andere gewrichtsziektes zoals reuma(toïde artritis). (Lees voor meer informatie onze blog Waarom oefentherapie zo belangrijk is bij heup- en knie-artrose)

* Overbelasting:

Langdurige overbelasting kan leiden tot zowel gewrichtspijn als pijn in de spieren en pezen. Omdat de spieren en pezen zo nauw samenwerken met de gewrichten, kan ook het gewricht pijnlijk en stijf worden wanneer de spieren en pezen lang en zwaar werk moeten verrichten. Overbelasting ontstaat door herhaaldelijk dezelfde beweging, maar ook door overgewicht (denk hierbij aan knieën en enkels die het gewicht moeten dragen!). Langdurige overbelasting kan uiteindelijk leiden tot ontsteking in de gewrichten. (Lees voor meer informatie onze blog Tenniselleboog en Pijn onder de hak, hoe kan dit?)

* Ontstekingen:

Een gewricht kan ontstoken raken door een bacteriële infectie, een auto-immuunziekte of, zoals eerder genoemd, door langdurige overbelasting. Bij auto-immuunziektes kunt u denken aan reumatoïde artritis, jicht of de ziekte van Bechterew. Uw afweersysteem valt hierbij delen van het eigen lichaam aan, waardoor er ontstekingen ontstaan. In geval van ontsteking voelt het gewricht meestal warm aan en is er roodheid en zwelling te zien.

Gewrichtsklachten als gevolg van artrose, overbelasting en ontstekingen

In het vervolg richten we ons op de langdurige gewrichtsklachten als gevolg van artrose, overbelasting en ontstekingen. Om deze gewrichtsklachten te verminderen, is het eerst belangrijk om de factoren aan te pakken die invloed hebben op de klachten. Uiteraard zijn niet alle factoren beïnvloedbaar.

Afvallen kan helpen de belasting op het gewricht te verminderen

Overgewicht is een voorbeeld van een factor waar u wel invloed op uit kunt oefenen. Afvallen (op een gezonde manier!) zorgt er bijvoorbeeld voor dat uw knie een minder zware belasting hoeft te verdragen.

Aanpassingen in werk, sport en/ of hobby's

Kijk daarnaast met een kritische blik naar uw werkzaamheden/hobby's/sport: kunt u de betreffende activiteit ook op een manier uitvoeren waarop het gewricht waar u last van hebt minder zwaar belast wordt? In geval van pijn in de onderrug kan het bijvoorbeeld zinvol zijn om door de knieën te zakken om een doos van de grond op te tillen in plaats van voorover te buigen. Achter de computer kunt u gebruikmaken van een ergonomische muis waarbij u de pols in een meer neutrale positie dan bij een ''gewone'' muis kunt houden tijdens uw werk. En bij het sporten zou u in geval van pijn in de knie bij bepaalde oefeningen wat minder diep naar de grond kunnen zakken dan u eerst deed.

Verkeerd tillen kan pijn geven in de onderrug

Denk in mogelijkheden!

Denk dus alstublieft niet in beperkingen, maar in mogelijkheden! Wees niet bang om te bewegen. Bewegen maakt de spieren en gewrichten juist soepeler en sterker. Bewegen zal niet meteen vanaf het begin zonder pijn mogelijk zijn, maar de pijn zal op den duur minder worden.

Begin rustig en bouw de belasting langzaam op om overbelasting te voorkomen. U zult vanzelf merken wat er wel en (nog!) niet mogelijk is.

De oorzaak van de gewrichtspijn is niet in alle gevallen weg te nemen. Het verloren kraakbeen in geval van artrose groeit niet meer opnieuw aan en een auto-immuunziekte zoals reumatoïde artritis is niet 100% te genezen. Bij artrose is een gewrichtsvervangende operatie in geval van heftige klachten nog wel een optie. U kunt echter zelf een heleboel invloed uitoefenen op uw klachten. Ga op zoek naar de beïnvloedbare factoren!

Fysiotherapie HIER!

Heeft u hulp nodig bij het verminderen van uw klachten? Onze fysiotherapeuten in Tuk (Steenwijk) of Heerenveen begeleiden u graag op weg naar een leven met zo min mogelijk beperkingen! U kunt bij ons binnen 2 werkdagen terecht en wij hebben contracten met alle zorgverzekeraars. Wanneer u onderstaand formulier invult, wordt u dezelfde werkdag nog terug gebeld.

Heeft u alleen een vraag aan onze fysiotherapeut?

Vul deze dan HIER! in en u ontvangt binnen 24 uur een reactie