Hoofdpijn of Kopzorgen?

03-05-2018
Verschillende soorten hoofdpijn

Kopzorgen

Bijna iedereen heeft wel eens hoofdpijn. Meestal schenken we er niet veel aandacht aan en ebt het vanzelf weer weg. Sommigen hebben te maken met een heftigere, terugkerende vorm van hoofdpijn zoals migraine. Migraine is een vorm van hoofdpijn waar bijna iedereen wel eens van gehoord heeft. Er zijn echter nog meer soorten hoofdpijn te onderscheiden, namelijk spanningshoofdpijn, cervicogene hoofdpijn, medicatieovergebruikshoofdpijn en clusterhoofdpijn. Hieronder kunt u kort samengevat de symptomen van de verschillende soorten hoofdpijn vinden. Wie weet kunt u aan de hand hiervan uw eventuele eigen hoofdpijn al wel indelen in één van de categorieën.

Migraine:

herhaaldelijk optredende hoofdpijn aan één kant van het hoofd gedurende 4 tot 72 uur. Het gaat vaak om een kloppende hoofdpijn, matig tot heftig qua intensiteit. De hoofdpijn wordt erger bij fysieke inspanning, gaat vaak gepaard met misselijkheid en/of overgevoeligheid voor licht en/of geluid en verhindert de dagelijkse activiteiten.

Spanningshoofdpijn:

tweezijdige, drukkende of knellende, matig intense hoofdpijn vanuit gespannen spieren, gedurende minuten tot dagen. De hoofdpijn neemt niet toe bij fysieke activiteit en is niet geassocieerd met misselijkheid en overgevoeligheid voor licht en/of geluid. De hoofdpijn kan activiteiten storen, maar niet verhinderen.

Cervicogene hoofdpijn:

niet kloppende, matig intense, meestal eenzijdige hoofdpijn die vanuit de nek komt. De hoofdpijn is gelijktijdig met de nekklachten ontstaan en wanneer de nekklachten verbeteren, verbetert de hoofdpijn ook. De beweeglijkheid van de nek is vaak verminderd en er zijn specifieke bewegingen die de hoofdpijn verergeren. Er kan pijn in de schouder of arm aan dezelfde kant aanwezig zijn. Meestal is er sprake geweest van een trauma zoals een auto-ongeluk en is er beeldvormend bewijs van een aandoening in de nekwervels.

Medicatieovergebruikshoofdpijn:

aspecifieke hoofdpijn, veroorzaakt door overmatig gebruik van medicatie: paracetamol of NSAID’s (ontstekingsremmers zoals ibuprofen, diclofenac en naproxen) ≥ 15 dagen per maand en/of triptanen ≥ 10 dagen per maand gedurende drie maanden.

Clusterhoofdpijn:

herhaaldelijk optredende, zeer heftige, eenzijdige pijn van het aangezicht en/of hoofd gedurende 15 tot 180 minuten, variërend van eenmalig om de dag tot 8 maal per dag. De pijn gaat vaak gepaard met een rood en/of tranend oog, neusverstopping, zwelling bij het ooglid, pupilvernauwing en/of hangend ooglid, meer zweten op het voorhoofd/gelaat en een onrustig gevoel en bewegingsdrang.

Met name de spanningshoofdpijn en de cervicogene hoofdpijn worden vaak behandeld door een fysiotherapeut. Dit komt doordat deze vormen van hoofdpijn voortkomen uit disfuncties in de spieren, pezen of gewrichten. Bij verhoogde spierspanning van de nekspieren door bijvoorbeeld overbelasting vanuit houding of stress kan de hoofdpijn bij wijze van spreken op dezelfde manier behandeld worden als een bilspier die uitstraling in het been geeft. In het geval van hoofdpijn vindt er dus een uitstralende pijn plaats vanuit de gespannen spier naar het hoofd. In het geval van hoofdpijn met een bewegingsbeperking in de nek door nekletsel (cervicogene hoofdpijn), zal de behandeling meer gericht zijn op de gewrichtjes in de nek omdat deze niet meer bewegen zoals ze dat eerst deden en zouden moeten doen.

Houd wel in het achterhoofd dat niet iedere hoofdpijn onder de genoemde soorten hoofdpijn valt! Wanneer er sprake is van atypische bijverschijnselen zoals koorts, uitval van functies en problemen met het zicht zoals dubbelzien, is het verstandig om uw huisarts te raadplegen om eventuele ernstige achterliggende aandoeningen uit te sluiten.

Lees ook: HardNEKkige klachten en Manuele therapie ("kraken"). Herkent u één van de klachten die door middel van fysiotherapie behandeld kunnen worden? Klik dan hier om een afspraak met één van onze fysiotherapeuten te maken.

Heb je een vraag aan een fysiotherapeut?

Niet direct fysiotherapie nodig, maar wel een vraag aan een fysiotherapeut? Vul dan onderstaand formulier invullen met je vraag, deze zal op werkdagen binnen 24 uur door een fysiotherapeut van Fysiotherapie HIER! beantwoord worden.

Klik HIER! om uw vraag aan onze fysiotherapeut te stellen!

Een afspraak maken voor fysiotherapie in Heerenveen of Tuk (Steenwijk)

De fysiotherapeuten van Fysiotherapie HIER! werken vanuit de praktijk in Tuk (Steenwijk) en Heerenveen. Je kunt telefonisch contact met ons opnemen op 0521-523157 of 0513-625694. Liever door ons gebeld worden? Vul dan onderstaand formulier in. Op werkdagen word je dezelfde werkdag nog terug gebeld!