Pijn onder de hak, hoe kan dit?

08-03-2018

Pijn onder de hak... Heel vervelend en moeilijk te ontlasten, zeker wanneer de pijn al optreedt bij het zetten van een stap. Het is een klacht waar mensen vaak, letterlijk, te lang mee door lopen. ''Het gaat vast vanzelf wel weer over'' is een gedachte die door vele hoofden is rondgegaan en ook nog veel vaker zal rondgaan. En tuurlijk, soms gebeurt dat ook. In andere gevallen is het lichaam niet zo vergevingsgezind en is de kans groot dat de klachten erger worden of zich uitbreiden. De kunst is het balanceren tussen enerzijds het lichaam de tijd geven zichzelf te herstellen en anderzijds realistisch genoeg blijven om stappen te ondernemen wanneer dit herstel uitblijft. Zoals met veel dingen in het leven is het ook bij lichamelijke klachten vrij makkelijk om achteraf tot een inzicht komen. Het spijtige van ''achteraf'' is alleen dat je er op dat moment niks meer aan hebt. Je kunt het hoogstens gebruiken om verergering van klachten in de toekomst te voorkomen.

Daar kunt u even over nadenken. Als u het goed vindt, ga ik in de tussentijd verder met het onderwerp ''hakklachten''. Daar begon dit hele verhaal tenslotte mee. Hakklachten dus. Wist u dat er bij pijn aan de hak vaak veel meer komt kijken dan de hak alleen? De hak staat namelijk in verbinding met zowel de peesplaat onder de voetzool (fascia plantaris) als met de kuitspieren via de achillespees, zoals u op de afbeelding hieronder kunt zien. Wanneer er door wat voor reden dan ook een overbelasting van de kuitspieren ontstaat, komen deze als het ware strak te staan waardoor ze enorm aan de achillespees en daarmee ook de hak gaan trekken. Als gevolg hiervan komt er ook spanning te staan op de peesplaat onder de voet. Deze hecht immers aan op de hak en zal het dus ook merken wanneer er aan de hak getrokken wordt! Eindresultaat: een peesplaat die de hak richting de tenen wil trekken en twee kuitspieren die de hak richting de kuit willen trekken. Geen wonder dat die hak pijn doet!

Pijn onder de hak, fysiotherapie HIER!

Om de klachten voor de lange termijn te verhelpen is het belangrijk om de onderliggende oorzaak aan te pakken. Hoe zijn die kuitspieren zo gespannen geraakt? Het antwoord hierop zal uiteraard bij iedere patiënt verschillend zijn. Een mogelijk antwoord dat ik er even uit wil pikken, is spierzwakte in de bilspieren. Wanneer uw bilspieren namelijk over te weinig kracht beschikken, zullen de kuitspieren hiervoor willen compenseren. De bilspieren zorgen er wanneer we lopen of hardlopen namelijk voor dat we vooruit komen. De bilspieren trekken het been dan naar achter zodat we een kracht naar voren kunnen genereren. De kuitspieren kunnen dit nabootsen, maar dan van onderaf in plaats van centraal in het lichaam zoals bij de bilspieren het geval zou zijn. U kunt zich misschien wel voorstellen dat dit betekent dat de kuiten veel harder moeten werken dan normaal. Zo ontstaat dan een overbelasting van de kuitmusculatuur. In dit geval zal de behandeling door uw fysiotherapeut dus enerzijds bestaan uit het verlagen van de spierspanning in de kuiten door middel van massage en rekoefeningen, en anderzijds uit het versterken van de bilspieren met oefeningen. Hiermee wordt datgene aangepakt dat de klachten in stand houdt waardoor de kans op een goed resultaat op de korte én de lange termijn groot is!

Snel een afspraak maken met één van onze fysiotherapeuten? Klik dan op deze link!

Geschreven door Marieke van Dijk, Fysiotherapeut bij Fysiotherapie HIER! Heerenveen en Tuk (Steenwijk)

UA-106769902-1