6 redenen waarom sporten goed is voor 65+'ers

26-09-2018

Dat sporten en bewegen goed is voor lichaam en geest weet bijna iedereen inmiddels wel. HIER! leest u 6 redenen waarom elke 65-plusser zou moeten sporten! De vele gunstige effecten zouden u toch moeten overtuigen om vandaag nog te beginnen..

6 redenen waarom sporten goed is voor 65+'ers

Dat sporten en bewegen goed is voor lichaam en geest zal vandaag de dag hoogstwaarschijnlijk niemand meer ontkennen. We weten het allemaal wel, maar brengen we deze wijsheid ook daadwerkelijk in de praktijk? Steeds meer!

In een eerdere blog (Waarom krachttraining niet alleen iets voor twintigers is) hebt u al kunnen lezen dat krachttraining bij steeds meer mensen, waaronder ook zeker ouderen, populair aan het worden is. Als u specifiek geïnteresseerd bent in de effecten van krachttraining verwijs ik u graag door naar die blog. Vandaag wil ik u namelijk 6 redenen geven waarom sporten goed is voor 65+'ers. We hebben het in dit geval dus over sporten in het algemeen. Dit kan duurtraining, krachttraining of een ander soort training in een sportzaal zijn, maar ook bijvoorbeeld wandelen of fietsen in de inmiddels herfstige buitenlucht. 

1. Positief effect op de fysieke gezondheid

Regelmatig sporten heeft veel positieve effecten op uw lichamelijke gezondheid. U bouwt spiermassa op en gaat daarnaast ook het natuurlijke, bij de leeftijd passende, verlies van spiermassa en -kracht tegen. Uw gewrichten blijven soepel. Ook kunt u met sporten uw bloeddruk onder controle houden. De bloeddruk blijft goed en stabiel of zal dalen als u bekend bent met een verhoogde bloeddruk. Daarnaast zorgt regelmatig sporten voor een betere houding, sterkere botten, een verbeterde conditie van uw hart en een verhoging van de stofwisseling. Door al deze voordelen is de kans op het krijgen van een chronische ziekte zoals diabetes type 2 en kanker ook lager. 

 

2. Goed voor het humeur en het energieniveau

Bewegen geeft een goed gevoel. Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar bewegen levert u energie op. De meeste mensen voelen zich na het sporten voldaan, omdat het lichaam tijdens het sporten het stofje endorfine aanmaakt. Endorfine is één van de zogenaamde gelukshormonen, die de gemoedstoestand verbeteren. Het wordt ook wel een natuurlijke ''feel good drug'' genoemd. Dit stofje zorgt voor een tevreden en ontspannen gevoel na het sporten. Als u in groepsverband sport of beweegt brengt dit tevens gezelligheid met zich mee, wat ook een positieve uitwerking op het humeur heeft. Naast het goede humeur geeft sporten u energie, omdat u zich in het algemeen beter gaat voelen. Uw concentratie is beter, u voelt zich sterker, uw conditie verbetert, u slaapt beter en ga zo maar door...

Sporten is goed voor het humeur en het energieniveau!

3. Langere zelfredzaamheid en zelfstandigheid

Het is natuurlijk leuk en aardig dat onze overheid ouderen zo lang mogelijk thuis wil laten wonen, maar dan moet dit lichamelijk wel mogelijk zijn. Met bewegen en sporten kunt u er voor zorgen dat u langer zelfredzaam bent. Wanneer de spierkracht en het uithoudingsvermogen op peil worden gehouden, kunt u langer zelfstandig alles blijven doen wat u wil doen dan wanneer u er een inactieve leefstijl op na houdt. U bent minder afhankelijk van anderen. Ook komt u minder snel in een sociaal isolement, omdat u niet de hele dag binnen hoeft te blijven zitten maar er zelf op uit kunt gaan.

 

4. Gunstige invloed op de hersenen

Niet alleen het lijf heeft baat bij voldoende beweging, ook de hersenen worden hier blij van. Het is bewezen dat bewegen goed is voor het geheugen, de concentratie en de snelheid waarop de hersenen informatie kunnen verwerken. Ook komen er steeds meer aanwijzingen naar boven dat bewegen en sporten (symptomen van) dementie kunnen uitstellen. Dit is indirect best logisch te verklaren. Sporten heeft, zoals u inmiddels weet, een positieve invloed op onder andere diabetes, hoge bloeddruk en ernstig overgewicht. Laten dit nou ook net risicofactoren zijn voor het ontstaan van dementie! Aangezien bewegen deze ''ziektes'' kan voorkomen, kan ook de ontwikkeling van dementie indirect beïnvloed worden. Of beweging ook een directe invloed heeft op het uitstellen of zelfs voorkomen van dementie is nog niet helemaal duidelijk. Ook voor mensen die al symptomen van dementie vertonen is het nog zinvol om regelmatig te bewegen. Het blijkt dat het vermogen om te leren en te begrijpen door sporten minder snel achteruit gaat.

 

5. Sociale contacten

Bewegen is ook op verschillende manieren in groepsverband mogelijk. Denk bijvoorbeeld eens aan wekelijks wandelen met een wandelgroep of met een groep een circuittraining met verschillende krachtoefeningen doen. Op die manier kunt u de lichamelijke voordelen van sporten combineren met het onderhouden van uw sociale contacten. Met een beetje geluk vergroot u zelfs uw kennissenkring! Veel mensen vinden het ook veel leuker om in groepsverband te sporten dan alleen. Het zorgt dus ook voor een versterking van uw motivatie om het sporten vol te houden. Daarnaast krijgt de afwezige het de volgende keer vaak wel te horen van de groep, want: ''Waar was jij vorige week?!''. Daarmee vormt het sporten in groepsverband ook een stok achter de deur om toch te gaan.

SeniorenFit bij Fitness HIER! Het sociale aspect is ook heel belangrijk

6. Verminderde kans op vallen en daarmee op fracturen

Vallen is een veelvoorkomende oorzaak van letsel bij ouderen. Bewegen en sporten kan de kans op vallen en daarmee de kans op het ontstaan van een botbreuk verkleinen. Met bewegen werkt u namelijk aan het verbeteren van uw balans, uw looppatroon, uw mobiliteit en uw spierkracht. Dit zijn allemaal factoren die de kans op vallen groter maken wanneer ze in onvoldoende mate aanwezig zijn. Regelmatige, voldoende intensieve beweging blijkt het aantal valincidenten sterk terug te dringen, met name bij zelfstandig wonende senioren

 

Genoeg motivatie om door te gaan met bewegen en sporten? Of genoeg redenen om toch maar eens te overwegen meer te gaan bewegen?

We horen het graag als u nog niet overtuigd bent, dan kunnen we ongetwijfeld nog wel een paar redenen bedenken om u toch over de streep te krijgen!

Wilt u graag begeleiding van een fysiotherapeut bij het beginnen met sporten? U kunt bij ons binnen 2 werkdagen terecht en wij hebben contracten met alle zorgverzekeraars. Maak direct een afspraak om fit te worden of blijven! Wanneer u onderstaand formulier invult, wordt u dezelfde werkdag nog terug gebeld. 

Heeft u alleen een vraag aan onze fysiotherapeut?

Vul deze dan HIER! in en u ontvangt binnen 24 uur een reactie. 

Fysiotherapie HIER! in Tuk is gevestigd in Fitnesscentrum HIER! Omdat het belangrijk is voor 65-plussers om te blijven bewegen biedt Fitness HIER! in Tuk (Steenwijk) 25 65-plussers de mogelijkheid deel te nemen aan het GRATIS Fitheidsonderzoek! Een intake, 5 weken 2x per week sporten in groepsverband en een eindtest. 8 oktober om 10:15 uur is er een informatieochtend, 16 oktober start het programma. Bent of kent u iemand die geïnteresseerd is? Klik dan HIER! voor meer informatie!

Geschreven door Marieke van Dijk, Fysiotherapeut bij Fysiotherapie HIER! Heerenveen en Tuk (Steenwijk)