Tenniselleboog

01-11-2018

Ook zo'n last van pijn aan de buitenzijde van de elleboog? Dan zou het best eens kunnen zijn dat u last heeft van een tenniselleboog. En dat is echt niet alleen bij tennissers! Wat het betekent leest u hier!

Pijn aan de buitenkant van de elleboog. Pijn die optreedt bij het oppakken van een kopje koffie of het uitwringen van een natte handdoek. Eventueel een gevoel van zwakte bij het oppakken van een voorwerp met één hand en wat uitstraling in de onderarm. Herkenbaar? Als u zich in één of meerdere van deze symptomen herkent, hebt u mogelijk een tenniselleboog. In de (para)medische wereld noemen we dit ook wel een 'epicondylitis lateralis'. De epicondyl is het botstukje dat aan beide kanten onderaan het opperarmbeen zit en 'lateralis' betekent 'aan de buitenzijde'. De uitgang '-itis' suggereert dat er sprake is van een ontsteking (net zoals een bronchitis in de longen of een bursitis in de slijmbeurs van de schouder), maar hier blijkt vaak helemaal geen sprake van te zijn. Snapt u het nog?

Een tenniselleboog kan ook ontstaan door schoonmaken!

Er is dus sprake van pijn aan de buitenzijde van de elleboog, maar die pijn komt niet voort uit een ontsteking. In de meeste gevallen ontstaan de klachten door een overbelasting van de spieren die u gebruikt wanneer u de pols strekt. Met strekken bedoelen we in dit geval het vanuit de pols omhoog brengen van de hand met de handrug omhoog. De benaming 'tenniselleboog' is bedacht omdat dit een beweging is die onderdeel is van de backhand. Tennissers die veel backhands slaan lopen dus meer risico om de betreffende spieren te overbelasten.

Backhand bij tennis

Hoe ontstaat een tenniselleboog?

In de praktijk is echter lang niet iedereen met een tenniselleboog ook daadwerkelijk een tennisser. De aandoening komt bijvoorbeeld ook regelmatig voor bij mensen met een kantoorbaan die de hele dag achter de computer zitten. De pijn treedt dan op aan de kant waarmee de muis bediend wordt. Als je hier goed bij nadenkt, is ook die positie er een waarin de strekkers van de pols continu aan het werk zijn. De hand ligt immers opgetild, en dus in gestrekte positie, op de muis en vanuit die positie worden bewegingen gemaakt. Dit is uiteraard slechts een voorbeeld. Er zijn nog veel meer situaties te bedenken waarin iemand veel dezelfde polsbeweging maakt, zoals bij iemand die veel met gestrekte arm tilt. Omdat de pees de meeste trekkrachten opvangt, raakt die structuur het snelst overbelast. Als we met bijvoorbeeld een echo de arm zouden bekijken, zouden we in geval van overbelasting geen ontstekingsverschijnselen aantreffen. Wat we wel zouden zien, is een aanpassing van de structuur van het peesweefsel. Het weefsel raakt vaak wat verdikt doordat er tijdens de overbelasting kleine beschadigingetjes in de pees ontstaan, waar het lichaam op reageert door nieuwe cellen en bloedvaatjes aan te maken. Dezelfde veranderingen in het weefsel treden op bij andere peesaandoeningen zoals aan de achillespees.

Fysiotherapie en het herstel van een tenniselleboog

Het herstel van een tenniselleboog is lastig te voorspellen. Wel is bekend dat 80% van de mensen met een tenniselleboog na een half jaar (vrijwel) hersteld is. Na een jaar ligt dit percentage op 90%. U moet er rekening mee houden dat er nog voor lange tijd klachten kunnen blijven bestaan. De duur van het herstelproces hangt er van af in hoeverre het peesweefsel al aangetast is én in welke mate u de provocerende beweging uit blijft voeren. Het kan goed zijn om deze specifieke beweging tijdelijk minder of aangepast uit te voeren. Zo voorkomt u dat er tijdens het herstelproces toch weer nieuwe mini-beschadigingen bij komen. Uiteindelijk moet de pees de gewenste belasting weer aan kunnen. Het is goed mogelijk dat het noodzakelijk is om de spieren in de onderarm onder begeleiding van een fysiotherapeut met oefentherapie sterker te maken om op dit punt te komen. Zeker wanneer de klachten al lang aanwezig zijn, is de kans groot dat de spierkracht is verminderd. Tevens kan er fysiotherapie in de vorm van massage (stevige fricties/drukpunten/bindweefselmassage) of andere behandelvormen zoals dry needling worden toegepast om de klachten van een tenniselleboog te verlichten. Deze behandelvormen zullen wel altijd gecombineerd worden met oefentherapie, omdat een pees alleen herstelt wanneer deze (op de juiste manier!) belast wordt.

Rekoefening bij tenniselleboog

Herkent u deze klachten en wilt u graag begeleiding van 1 van onze fysiotherapeuten in Tuk (Steenwijk) of Heerenveen? U kunt bij ons binnen 2 werkdagen terecht en wij hebben contracten met alle zorgverzekeraars. Maak direct een afspraak om fit te worden of blijven! Wanneer u onderstaand formulier invult, wordt u dezelfde werkdag nog terug gebeld.

Heeft u alleen een vraag aan onze fysiotherapeut?

Vul deze dan HIER! in en u ontvangt binnen 24 uur een reactie.