Waarom oefentherapie zo belangrijk is bij heup- en knie-artrose!

12-06-2018

In de loop van afgelopen jaren is de fysiotherapie behoorlijk veranderd. Waar een behandeling vroeger vaak heel passief was, wordt deze nu steeds meer actief. Zo ook bij de behandeling van heup- en knie-artrose. Maar waarom is dat nu zoveel beter?

Oefentherapie bij heup- en knie-artrose

Heeft u ook zo'n pijn in de knie of de heup 's ochtends bij het opstaan? Of moeite met in beweging komen nadat u een tijdje heeft stilgezeten? Voelt de knie regelmatig stijf aan? Zijn de pijnklachten het ene moment erger dan het andere moment? Wellicht herkent u de pijn in de lies, die soms uitstraalt richting de bil, het bovenbeen of de knie? De kans is aanwezig dat u last heeft van slijtage (artrose) in de knie of het heupgewricht. De afgelopen tijd is er veel onderzoek gedaan en blijkt dat fysiotherapie een gunstige invloed heeft op het verminderen van uw klachten! De fysiotherapeuten van Fysiotherapie HIER! in Heerenveen en Tuk (Steenwijk) kunnen u helpen uw pijnklachten te verminderen door middel van oefentherapie. Maar waarom nu juist oefentherapie?

Van passief naar actief...

De fysiotherapie heeft zich door de jaren heen sterk ontwikkeld tot de fysiotherapie zoals wij die nu kennen en ontwikkelt zich ook nu nog steeds verder door aan de hand van nieuwe inzichten vanuit wetenschappelijk onderzoek.  Dit betekent dat een fysiotherapeutische behandeling in 1960 er bijvoorbeeld heel anders uit zag dan een behandeling vandaag de dag. Veel behandelmethoden die toen met grote regelmaat toegepast werden, zult u nu in (bijna) geen enkele fysiotherapiepraktijk meer tegenkomen. Het was bijvoorbeeld gebruikelijk om 6 weken op bed te gaan liggen wanneer er een hernia was vastgesteld. Absolute rust werd als noodzakelijk gezien, maar de patiënt moest na die 6 weken opnieuw alle kracht in zijn armen en benen opbouwen. Na die 6 weken was het dus zeker nog geen afgesloten hoofdstuk.

Daarnaast doel ik ook op allerlei vormen van elektro-/stroomtherapie waarbij de patiënt aan een apparaat werd gekoppeld dat elektrogolven of geluidsgolven het lichaam in stuurde. Ook werden er paraffine-pakkingen toegepast. De warmte van deze pakkingen moesten voor ontspanning zorgen en de bloedcirculatie stimuleren. Zo zijn er nog vele andere behandelsoorten die op een gegeven moment uit de praktijk zijn verdwenen vanwege gebrek aan bewijs van effectiviteit. Deze behandelvormen bleken met name de symptomen bij een klacht te bestrijden in plaats van de oorzaak van de klacht te achterhalen en aan te pakken. Tegenwoordig gaan we binnen de fysiotherapie voor een actieve aanpak waarbij oefentherapie essentieel is.

Waarom juist actieve oefentherapie bij heup- en knie-artrose?

Dit kunt u terugzien in de behandeling van iemand met knie-artrose (degeneratie van het kraakbeen in het gewricht). De fysiotherapeut had deze patiënt vroeger waarschijnlijk gemasseerd, trekkracht op de knie uitgeoefend om ruimte te maken en mogelijk aan een UKG (Ultra Korte Golf) apparaat gezet. Vandaag de dag wordt er bij knie-artrose ingezet op actieve oefentherapie. Dit houdt in dat er regelmatig, thuis of in de praktijk, oefeningen gedaan worden om de spieren en pezen rondom de knie zo sterk mogelijk te maken en ook om de coördinatie en het uithoudingsvermogen te bevorderen. Wanneer alle structuren rondom het aangedane gebied optimaal functioneren, zal er veel minder of zelfs geen pijn meer zijn in de knie. Het lichaam heeft zich dan aangepast en kan compenseren voor de artrose in de knie. Hetzelfde principe geldt overigens ook voor heup-artrose.

Het verschil tussen het bestrijden van symptomen door middel van bijvoorbeeld alleen massage (waarna de klacht vaak later weer terugkomt) en het sterker maken van het aangedane gebied door middel van oefentherapie, is dat het bij de tweede optie vaak langer duurt tot er resultaat is. Dit komt doordat spieren en pezen niet van de ene op de andere week sterk worden. Dit is een proces waar meer tijd voor uitgetrokken moet worden. Iemand die naar de sportschool gaat om gespierd te worden, heeft na één week immers ook nog geen resultaat. Wanneer u artrose hebt en flink aan het trainen bent, kan het daarom soms best teleurstellend zijn om te merken dat het herstel niet zo snel gaat als gehoopt. Soms kan er in het begin zelfs sprake zijn van méér pijn. Uw lichaam moet dan eerst wennen aan een nieuwe vorm van bewegen voordat er vermindering van klachten op kan treden. Laat de schouders dan niet hangen, want u werkt toe naar een goed en duurzaam herstel op de lange termijn!

Oefentherapie bij artrose van knie en heup nu in het basispakket!

Wist u dat oefentherapie bij artrose (slijtage) van knie en heup zelfs zo effectief is dat er voor gekozen is om deze fysiotherapeutische behandeling op te nemen in het basispakket van uw verzekering? Praktijkervaring en onderzoeken hebben laten zien dat wekelijks een behandeling gedurende 8 tot 12 weken gemiddeld voldoende is om een patiënt de oefentherapie aan te leren. Vervolgens kan deze in de thuissituatie of sportschool voortgezet worden. Onze beide locaties bieden de mogelijkheid om op basis van een (medische) fitness abonnement te blijven trainen.

Elk jaar heeft u recht op 12 behandelingen fysiotherapie vanuit het basispakket voor oefentherapie bij artrose van de knie en de heup! Onze fysiotherapeuten in Heerenveen en Tuk (Steenwijk) begeleiden u graag bij vermindering van uw pijnklachten in het dagelijks leven. Bel snel voor een afspraak met onze praktijk op 0521-523157 of maak direct online een afspraak!