Klaar voor de start.. wandelen maar!

28-03-2018

Sporten.. Je bent er dol op of je hebt er he-le-maal niks mee. Dat bewegen goed voor je is, weten we inmiddels allemaal (hopelijk) wel. Het houdt je gewrichten soepel, je spieren sterk, je hart in goede conditie en ga zo maar door. Het is echter een misvatting dat je daarvoor per se naar de sportschool moet. Het prettige aan de sportschool is dat je allerlei apparatuur, gewichten en andere attributen tot je beschikking hebt. Hiermee kun je bijvoorbeeld heel gericht bepaalde spiergroepen sterker maken. Echter, zonder hulpmiddelen kun je veel meer dan je denkt. Naast dat er tientallen oefeningen te verzinnen zijn waarbij je gebruik maakt van lichaamsgewicht in plaats van losse (extra) gewichten of apparatuur (denk bijvoorbeeld aan opstaan van een stoel of jezelf opdrukken tegen de muur of op de grond), is er nog een makkelijkere manier van bewegen: wandelen!

Wandelen wordt vaak niet als ''sport'' gezien. Wanneer ik als fysiotherapeut vraag of iemand aan sport doet, komt het wel eens voor dat diegene antwoordt met een nee waarna later blijkt dat hij wel dagelijks 5 km buiten wandelt. Dit wandelen is dan al zo'n onderdeel van de dagelijkse routine, dat het niet meer als sporten wordt gezien. Terwijl dat wandelen alleen al zoveel gezondheidsvoordelen heeft! Op de onderstaande afbeelding staan twintig van die gezondheidsvoordelen vermeld. U kunt al van die voordelen profiteren bij slechts een halfuur wandelen per dag!

De voordelen van 30 minuten wandelen per dag (in het Nederlands):

1. Vermindert het risico op hart- en vaatziekten;

2. Helpt bij het behouden van een gezond gewicht;

3. Verlaagt het stress-niveau;

4. Geeft je meer energie;

5. Zorgt voor een goed (of beter) humeur;

6. Stimuleert de bloedsomloop;

7. Voorkomt obesitas;

8. Helpt bij het verminderen van angst en zorgen;

9. Verbetert de longfunctie;

10. Betere toegang tot vitamine D;

11. Verlaagt het risico op kanker;

12. Kan de kwaliteit van de nachtrust verbeteren;

13. Geeft je tijd voor jezelf (om bijvoorbeeld dingen op een rijtje te krijgen die in je hoofd rondspoken);

14. Verbetert de coördinatie en de balans;

15. Verbetert de kwaliteit van leven;

16. Verlaagt de kans op diabetes;

17. Stimuleert je creativiteit;

18. Versterkt je botten en je spieren;

19. Helpt bij het normaliseren van je bloeddruk;

20. Versterkt het immuunsysteem.

20 voordelen van wandelen

Naast al deze algemene voordelen zijn er ook vele onderzoeken gedaan naar het effect van wandelen op specifieke lichamelijke klachten. In geval van pijn in de onderrug zijn vormen van beweging zoals wandelen bijvoorbeeld erg goed. Als dit echt te pijnlijk voor de rug is, is zwemmen een goed alternatief. Met wandelen en tevens met zwemmen maak je de spieren sterker die zorgen dat je een rechtopstaande houding kunt vasthouden. Je voedt de weke delen in de rug doordat de bloeddoorstroming en dus het aanvoeren van voedingsstoffen wordt gestimuleerd. Wandelen zorgt daarnaast voor een grotere beweeglijkheid in de gewrichten. Met wandelen kun je dus invloed uitoefenen op je lage rugpijn, maar deze pijn ook zeker voorkomen in de toekomst! Ook in geval van artrose in de heup of knie kan wandelen meehelpen bij het laten afnemen van de bijbehorende pijn. Naast je spieren worden ook je botten sterker, waarmee je osteoporose (botontkalking) kunt voorkomen en artrose-pijn kunt verminderen.

Dus.. Bent u wel even klaar met dat binnen zitten of hebt u later vandaag ergens een halfuurtje over? Stap die deur uit en ga een blok om! Neem desnoods uw vriend/buurvrouw/oma/(...) mee om bij te kletsen, twee vliegen in één klap. Met alle gezondheidsvoordelen in deze blog bij de hand, hebt u ze zo overgehaald!

En wist u dat u bij ons terecht kunt voor een loopgroep? Deze groepen starten op dinsdag en donderdag om 13 uur. U gaat een uur wandelen. Deelname is gratis, maar niet vrijblijvend. Er wordt van u verwacht dat u, als het bevalt, wekelijks deelneemt aan de loopgroep. U kunt kiezen uit de langzame groep (3,5 a 4 km per uur) of de snellere groep (4,5 km per uur). Deze loopgroepen zijn een initiatief van Gezondheidscentrum Haskerbrug. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met onze praktijk!

Wandelen, zo kan het natuurlijk ook!

Geschreven door Marieke van Dijk, Fysiotherapeut bij Fysiotherapie HIER! Heerenveen en Tuk (Steenwijk)