Echografie voor een juiste diagnose

Toepassing echografie

De fysiotherapeuten van Fysiotherapie HIER! kunnen het maken van een echo adviseren. Echografie kan gebruikt worden als aanvulling op het fysiotherapeutisch onderzoek zodat er een duidelijke(re) diagnose gesteld wordt. Ook kan het ingezet worden als de fysiotherapeutische behandelingen niet het beoogde resultaat hebben behaald. Door het laten maken van een echo zal er meer duidelijkheid komen omtrent de klacht.

Echografie is toepasbaar bij een diversiteit aan (sport)blessures en chronische pijnklachten, zoals:

• Spierscheur (bijv. zweepslag, ruptuur van één van de pezen rondom het schoudergewricht, kuitspier, hamstring of bovenbeenspier)
  • Tenniselleboog
  • Golfers elleboog
  • Enkelbandletsel
  • Kniebandletsel (niet de kruisbanden/ wel de collateraalbanden)
  • Peesplaatproblemen voet (fasciitis plantare)
  • Slijmbeursontsteking (bijv. in de schouder of heup)
  • Peesontsteking (bijv. achillispees of kniepees)
  • Schouderpees verkalking

Wat is echografie?

Via een apparaat dat geluidsgolven uitzendt, brengt Marco Leeuw het pijnlijke gebied in beeld. Er wordt gebruik gemaakt van een gestructureerd onderzoeksprotocol om alle structuren rond het pijnlijke gewricht of lichaamsdeel in kaart te brengen. Echografie is een praktisch en moeilijk te leren onderzoeksmethode die veel tijd en studie vergt. Marco heeft de universitaire opleiding gevolgd aan de SOMT-University te Amersfoort in samenwerking met LUMC (Leids Universitair Medisch Centrum) en VUB (Volks Universiteit Brussel). Hij maakt gebruik van een mobiel High-End Echografie apparaat (Philips CX-50) met de modernste technologie. Marco is sinds 25 jaar werkzaam als fysiotherapeut/ (master) manueeltherapeut en is momenteel als zelfstandige werkzaam binnen zijn eenmanszaak "ECHOLEEUW". Echografie is sterk in ontwikkeling en wordt steeds vaker als 1e keuze van diagnostiek gebruikt en geadviseerd (blijkt uit onderzoek).

Door het laten maken van een echo kan:

• op snelle en pijnloze wijze de diagnose vastgesteld worden;
  • nauwkeurig bepaald worden welke behandelmethodes voor u het beste effect zullen behalen;
  • het effect van de behandeling beoordelen.

Wat is de meerwaarde van echografie?

Echografie op de praktijk van Fysiotherapie HIER! te Heerenveen of Tuk (Steenwijk) biedt veel voordelen:

• U hoeft niet naar het ziekenhuis (mocht blijken dat dit raadzaam is, zal er een brief worden gemaakt voor uw huisarts)
  • Er zijn geen wachtlijsten (maximaal 1 week, Marco is op donderderdag of vrijdag werkzaam als echografist)
  • U heeft gelijk een diagnose, het maken van een echo is pijnvrij en heeft geen stralenbelasting zoals bij een röntgenfoto
  • Dynamisch scannen: effectieve analyse en aanpak van uw pijnklacht
  • Vergoeding door zorgverzekeraar (bij aanvullend pakket fysiotherapie)

Wordt echografie vergoed?

Ja, echografie wordt vergoed door uw aanvullende verzekering. Heeft u geen aanvullend pakket, dan gelden de reguliere tarieven.

Marco Leeuw

Marco Leeuw echografie Fysiotherapie HIER!

Wanneer uw fysiotherapeut u adviseert een echo te laten maken zal Marco Leeuw op de praktijk komen bij Fysiotherapie HIER! Marco is fysiotherapeut en manueel therapeut. Daarnaast heeft hij de masteropleiding musculoskeletale echografie gedaan aan het SOMT.

Tijdens het maken van de echo legt Marco u uit wat hij doet en wat hij ziet. Uw fysiotherapeut ontvangt een uitgebreid verslag en een advies naar aanleiding van de uitkomst van de echografie. Zo weet u precies waar u aan toe bent!